Friday, 10 January 2014

BERTOLT BRECTHIAN


1.0 Pengenalan
         Bertolt Brecthtian dilahirkan pada tahun 1898 di Jerman.Beliau dikenali sebagai Eugen Berthold Friedrich. Beliau merupakan seorang penulis drama, pemuisi dan pengarah teater yang sangat berpengaruh pada abad ke-20.Selepas kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Pertama, beliau menggunakan puisi, lagu dan akhirnya teater untuk memaparkan idea-idea beliau supaya dapat mengubah keadaan negara tersebut. Beliau terpaksa keluar dari negaranya pada zaman pemerintahan Hitler. Beliau telah hidup berpindah-randah di beberapa buah negara Eropah dan akhirnya menetap di Amerika dalam tahun 1940-an. Selepas Perang Dunia Kedua, beliau telah kembali ke Jerman.Kerajaan Jerman Timur turut menubuhkan Berliner Ensemble Theatre untuknya bagi membolehkan beliau mengembangkan teori-teori dalam penghasilan teater hasil daripada pementasan-pementasan yang dilakukan oleh beliau sebelumnya dan karya-karya yang ditulis semasadalam pelarian (Leach: 2004).
        Sepanjang hidupnya, beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasan teater.Antara hasil-hasil karya beliau yang terkenal ialah The Caucasian Chalk Circle (Der kaukasische Kreidekreis), The Threepenny Opera (Die Dreigroschenoper), Life of Galileo (Leben des Galilei), Mother Courage and Her Children (Mutter Courage und ihre Kinder) dan The Good Person of Szechwan (Der gute Mensch von Sezuan) (Leach: 2004). Manakala sumbangan beliau yang terbesar dalam bidang teater ialah menghasilkan sebuah teori yang dikenali sebagai Epic Theatre.

2.0 Teater Epik
        Teater Epik bersifat episodik iaitu dengan setiap babak memaparkan cerita yang berlainan, tetapi apabila digabungkan menjadi sebuah cerita.Setiap babak akan memaparkan cerita yang amat berbeza diantara babak yang lain.Namun,setiap babak itu akan digabungkan untuk dijadikan suatu cerita yang menarik.Hal ini akan menarik minat penonton untuk menyaksikan cerita tersebut.Teori ini juga dinamakan sebagai Dialectic Theatre.Hal ini kerana dalam pementasan-pementasan yang beliau lakukan banyak memaparkan pergaduhan antara dua belah pihak yang saling cuba mempengaruhi antara satu sama lain.Teater Epik bersifat sambil lalu, penuh gangguan dan membuatkan penonton akan terus ‘terjaga’.Penonton akan sentiasa menumpukan sepenuh  perhatian terhadap jalan ceritanya.Hal ini jelas menunjukkan bahawa tujuan teater epik bertujuan untuk mewujudkan kesedaran kritis.Beliau juga suka mencipta teater epik yang menarik minat penonton untuk menggunakan intelek bagi memahami jalan cerita tersebut.
        Menurut Wilson & Goldfarb:2000,tujuan sesebuah pementasan dijalankan adalah untuk mempersembahkan idea-idea dalam lakonan.Penonton harus membuat penilaian terhadap idea-idea tersebut. Oleh itu, sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang dipaparkan dalam sesebuah pementasan. Sebaliknya, Brecht menjelaskan bahawa para penonton perlu sedar bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan dan tidak perlu beremosi,sebaliknya berfikir secara kritikal akan mesej yang ingin disampaikan dalam pementasan itu dan melaksanakan perubahan apabila keluar dari pementasan itu. Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton ‘dialeniasi’(diasingkan) daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht menamakan keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai "alienation effect” ataupun kesan pengasingan.
        Brecht tidak mahu  penonton  untuk leka (bermain dengan perasaan) sebaliknya terus ‘terjaga’, dan menjaga jarak.Baginya, sesebuah pementasan yang dilakukan tidak boleh menyebabkan penonton hanyut dengan emosi yang dipaparkan dalam sesebuah pementasan.
Menurut beliau, semua ini boleh dicapai sekiranya para penonton ‘diasingkan’ daripada pementasan yang ditontonnya. Brecht menamakan keadaan ini sebagai Verfremdungseffekt yang diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai "alienation effect” ataupun kesan pengasingan.Beliau mengingatkan penonton bahawa pelakon adalah perwakilan dari realiti dan bukan realiti.
        Lakonan dalam teater epik  memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak secara tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut.Lakonan dalam teater tersebut juga diharapkan tidak meninggalkan kesan kepada jiwa penonton bahawa watak yang dimainkan oleh pelakon diatas pentas adalah sama seperti mereka.Pelakon-pelakon juga sering berinteraksi dengan penonton secara langsung.Pelakon akan sentiasa berhubung dengan penonton ketika mempersembahkan lakonan mereka.Tujuan utama lakonan sebegini adalah untuk meruntuhkan dinding keempat dalam sesebuah lakonan.Hal ini adalah bagi membolehkan penonton melihat dan menyedari bahawa mereka sedang menonton sebuah pementasan,bukannya sebuah realiti kehidupan.Penonton juga akan menganggap bahawa pentas adalah pentas dan pelakon adalah pelakon.Penonton akan menyedari bahawa pementasan yang dipaparkan adalah lakonan yang dicipta oleh pengarah sahaja.Pementasan tersebut dianggap sebagai persembahan untuk dijadikan hiburan terhadap penonton sahaja.Persembahan yang dipaparkan juga menjadi satu alat instrumen untuk mengukur tahap lakonan pelakon.Melalui persembahan tersebut juga ingin menerapkan nilai kemanusiaan dalam masyarakat.
        Brecht juga  cuba mengasingkan penonton daripada watak-watak dan lakonan mereka dalam sesebuah pementasan. Dengan cara ini, penonton tidak akan tersentuh dengan apa yang dipaparkan.Sebaliknya, beliau mahu penonton untuk memahami secara intelektual dilema yang dihadapi oleh sesebuah watak serta kesilapan yang telah dibuat yang membawa kepada berlakunya dilema tersebut. Apabila penonton diasingkan secara emosi daripada pementasan, penonton dapat berempati dengan pementasan tersebut secara intelek dan mungkin akan berusaha mengubah keadaan masyarakatnya.Walaupun penonton diasingkan daripada watak-watak lakonan,namun tujuan positif yang ingin diwujudkan melalui pesembahan turut wujud.Penonton akan sentiasa berfikir secara kritis apa matlamat yang ingin diwujudkan oleh pengarah dalam persembahan tersebut.Penonton juga akan mempunyai kesedaran insaniah untuk mengubah prespektif kehidupan masyarakat terhadap persembahan teater epik.

3.0 Teknik-teknik dalam Teater Epik
3.1 Historification atau pensejarahan
        Brecht mengalienasi penonton dengan meletakkan babak-babak pementasannya dalam latar masa lampau. Sebagai contoh, pementasan Mother Courage and Her Children yang disetkan dalam latar masa abad ke-17.Pementasan tersebut ditulis pada 1938,namun disunting kembali pada era 1940 dan dipentaskan pada tahun 1941.Dengan cara ini, penonton akan lebih dialienasi memandangkan mereka tidak biasa dengan latar masa lampau tersebut.Melalui teknik ini juga penonton akan menghayati persembahan yang dipaparkan dengan penuh keseronokan.Penonton akan merasa seperti wujud dalam dalam masa lampau.Penonton akan memperolehi pengalaman seperti hidup dalam masa lampau  dengan hanya menonton persembahan seperti teknik ini.Teknik seperti ini juga akan melahirkan penonton yang meminati sejarah sesebuah masyarakat mahupun sesebuah tamadun.
3.2 Allegorical
        Allegorical adalah penggunaan simbol-simbol dalam menjelaskan isi kandungan atau dilema dalam sesebuah pementasan.Simbol-simbol yang digunakan adalah bertujuan untuk menjelaskan isi kandungan cerita tersebut.Selain itu,simbol-simbol yang digunakan juga akan menceritakan konflik yang ingin diterapkan dalam sesebuah persembahan melalui jalan penceritaannya.Teknik ini telah digunakan dalam pementasan Rise and Fall of the City of Mahagonn. Dengan menggunakan teknik ini, penonton akan dialienasi oleh simbol-simbol yang akan menyebabkan mereka berfikir akan makna yang terdapat dalam simbol-simbol tersebut.Melalui teknik ini juga akan melahirkan penonton yang sentiasa menggunakan pemikiran ketika menonton persembahan tersebut.Penonton akan menggunakan simbol yang ada untuk memahami jalan cerita persembahan tersebut.Melalui simbol-simbol tersebut juga akan mendidik penonton agar terus berfikir dan memahami isi kandungan mahupun dilema yang dialami oleh pelakon itu sendiri.Konflik yang dialami oleh seseorang pelakon mahupun jalan pernceritaannya akan diterjemahkan melalui simbol-simbol yang ada.Hal ini akan menyebabkan penonton sentiasa berfikir secara kritis untuk memahaminya.
3.3 Teknik Pseudo-foreign
       Teknik ini merupakan adaptasi daripada teater-teater luar yang tentunya berbeza budayanya daripada budaya audiens.Contoh pementasan yang menggunakan teknik ini ialah The Good Person of Sezuan.Teknik ini sekadar adaptasi yang dibuat oleh pengarah melalui pemerhatian mahupun kajian oleh pengarah itu sendiri.Pengarah persembahan itu akan menjadikan teater-teater luar sebagai panduan untuk menghasilkan sebuah teater dengan cara tersendiri.Pengarah akan cuba mengolah teater tersebut menjadi teater menggunakan cara lakonan yang berbeza sedikit dengan teater sebenar.Namun begitu,jalan penceritaan mahupun watak-watak yang ada akan dikekalkan.Pengarah akan cuba menjadikan teater luar sebagai rujukan untuk membuat teater yang lebih menarik.
3.4 Teknik-teknik lain
        Teknik-teknik lain yang dibuat adalah penggunaan kapsyen yang dipancarkan di pentas bagi menjelaskan apa yang akan berlaku dalam babak seterusnya.Teknik ini adalah teknik dimana pengarah akan memperjelaskan terlebih dahulu babak yang seterusnya sebelum menunujukkan penceritaan yang sebenarnya dalam bidang persembahan tersebut.Hal ini memberi pendedahan awal kepada penonton untuk memahami terlebih dahulu jalan penceritaannya sebelum melihat lakonan sebenar.Selain itu,teknik gangguan oleh narrator  yang menjelaskan apa yang berlaku dan memprovokasi penonton juga digunakan dalam teater epik.Teknik gangguan narrator digunakan adalah bertujuan bagi pengarah memperjelaskan sesuatu jalan penceritaan.Melalui gangguan ini membolehkan penonton memahami apa yang akan berlaku seterusnya.Hal ini juga akan memprovokasi penonton untuk terus menonton teater jenis ini.Seterusnya teknik di mana pelakon menanyakan secara langsung kepada penonton.Malahan,penonton dibiarkan untuk menyelesaikan sendiri pengakhiran teater dan penonton dibiarkan untuk berfikir.Melalui teknik ini akan mengeratkan hubungan antara pelakon dan penonton.Penonton akan berasa dekat dengan pelakon tersebut.Hal ini akan mewujudkan ukhuwah perhubungan yang baik dalam bidang lakonan.Pelakon akan menanyakan soalan kepada penonton secara spontan.Hal ini seterusnya membolehkan penonton menjawab berdasarkan tontonan dan pemikiran logik mereka.
         Di samping itu,terdapat juga teknik muzik yang berbeza dari emosi dalam sesebuah babak.Selain itu di dalam teater epik juga selalunya terdapat pelbagai lagi teknik yang digunakan supaya penonton terasing daripada pementasan. Di antaranya adalah dengan meletakkan kapsyen yang lain di dalam sesuatu persembahan bagi menerangkan apa yang akan berlaku. Selain itu dengan wujudnya narator sebagai menjelaskan setiap babak dengan lebih jelas serta memprovokasikan penonton. Terdapat juga penggunaan lagu yang digunakan juga bagi memprovokasi penonton. Ada juga teknik yang memerlukan pelakon berinteraksi terus dengan penonton. Hal ini adalah bertujuan bagi penonton terasing dari lakonan pelakon serta pementasan.
                Terdapat juga teknik brecht yang meletakkan semua teknikal di hadapan penonton. Hal ini kerana teknik brecht juga menyatakan segala proses pementasan merupakan sesuatu yang perlu ditonton oleh penonton. Ia bertujuan bagi mengganggu dan menyedarkan para penonton bahawa pementasan merupakan satu lakonan dan hanya sebuah pementasan. Lakonan dalam epik teater memerlukan para pelakon melakonkan sesebuah watak tanpa menyebabkan penonton mahupun diri mereka sendiri percaya bahawa mereka adalah watak tersebut.Pelakon-pelakon juga sering berinteraksi dengan penonton secara langsung dengan penonton.
4.0 Gestus
        Gestus ialah apa sahaja pergerakan yang dilakukan oleh seseorang pelakon dalam lakonan bagi menggambarkan keadaan sesebuah watak berdasarkan teks. Gestus boleh menerangkan keadaan pelakon tanpa memerlukan pelakon menunjukkan emosi dan boleh menyebabkan penonton teralienasi daripada pementasan dan mengelakkan mereka daripada menjadi emosional.Sebagai contoh dilakukan dalam Opera cina(Mei Lan Fang). Ini adalah daripada pemerhatian Brecht terhadap opera cina. Dimana pelakon meletakkan rambut di mulut dan penonton telah mentafsirkannya sebagai ketakutan walaupun pelakon itu sedang bergerak di dalam keadaan yang tenang.
5.0 Perbezaan Teater Epik dengan Teater Dramatik
    Perbezaan yang dapat dilihat dalam kedua-dua teater ini ialah jenis teater tersebut.Teater Epik merupakan teater yang mana penonton sebagai pemerhati.Penonton hanya akan menonton jalan penceritaan yang dilakonkan oleh pelakon.Penonton juga akan memerhati cara lakonan yang disampaikan oleh pelakon.Penonton akan menggunakan pemikiran mereka sendiri uantuk memahami jalan penceritaannya.Hal ini akan membolehkan penonton memberi kritikan berdasarkan sesuatu persembahan.Dalam teater epik juga,jalan penceritaanya adalah dari situasi.Melalui sesebuah situasi tersebut,maka akan wujudlah jalan penceritaannya.Sekiranya situasi tersebut menarik,maka akan menarik minat penonton untuk menontonnya.Setiap babak juga tiada kesinambungan antara satu sama lain. Namun,melalui babak tersebut akan mewujudkan satu penceritaan yang menarik.Penceritaan yang menarik akan menarik minat penonton untuk menghayati lakonan.
     Manakala Teater Dramatik ialah teater dimana penonton di ajak bersama-sama menghayati cerita.Penonton bersama-sama pelakon akan merasa seperti berada dalam lakonan tersebut.Penonton akan menghayati lakonan yang dimainkan oleh pelakon.Hal ini seterusnya akan membuatkan penonton berasa seronok untuk menonton.Penonton akan mendapat pengalaman yang sama dengan pelakon.Jalan penceritaan adalah daripada pengalaman yang penuh bermakna.Jalan cerita yang menarik dan berkesan akan menarik minat penonton untuk terus menghayati sesuatu persembahan.Setiap babak dalam jalan penceritaannya adalah berkesinambungan antara satu sama lain.Hal ini jelas menunjukkan bahawa setiap babak mempunyai kaitan yang rapat dengan babak yang lain.Sekiranya penonton tidak memahami dan mengetahui babak sebelumnya,maka penonton akan tertanya-tanya babak sebelumnya.Hal ini seterusnya akan menyebabkan penonton tidak mendapat menghayati lakonan tersebut dengan seronok.
      Perbezaan antara teater dramatik dan teater epik adalah merujuk kepada perbezaan dalam pembinaan kaedahnya.Kaedah pembinaan ini merujuk kepada hubungan yang dibentuk daripada persembahan antara bahagian dan keseluruhan.Setiap bahagian jelas menunjukkan perkaitan antara satu sama lain.Dalam teater dramatik,pembinaan kaedahnya adalah berdasarkan kaitan antara suatu babak dengan babay yang lain.Hal ini seterusnya akan menarik minat penonton memahami jalan penceritaan dengan lebih jelas.Berbanding dengan teater epik yang mana pembinaan kaedah jalan penceritaannya adalah berbeza dengan teater dramatik.Teater epik tidak mempunyai kesinambungan antara satu babak dengan babak yang lain.Kaedah penceritaan yang digunakan membuatkan penonton terpaksa menggunakan pemikiran mereka sendiri dalam memahami jalan penceritaannya.
      Dari aspek teknik gaya lakonan,teater epik tidak menekankan aspek-aspek dalam emosi pelakon tetapi mementingkan logik dan pemikiran penonton itu sendiri.Lakonan yang dipaparkan tidak akan membuatkan penonton terpaksa beremosi untuk menontonnya.Namun,jalan penceritaannya memerlukan penonton menggunakan pemikiran logik bagi memahami jalan penceritaannya.Penonton juga terpaksa menggunakan pemikiran secara kreatif untuk memikirkan sesuatu yang sukar difahami kelogikan akal.Walaupun pada dasarnya lakonan tersebut merupakan lakonan yang amat mementingkan logik.Dalam Teater epik juga tidak mempunyai pengakhiran sebagai tanda penamat dalam persembahan.Walau bagaimanapun teater ini menekankan isi atau mesej yang perlu difikirkan sendiri oleh penonton.Hal ini menyebabkan penonton terpaksa menggunakan pemikiran mereka sendiri untuk menyimpul pengakhiran penceritaannya.Penonton yang gagal menggunakan pemikiran mereka akan menyebabkan mereka tertanya-tanya apakah penamatnya.Oleh itu,penonton perlulah sentiasa bijak menyimpulkan kesudahan penceritaanya.Sekiranya penonton gagal memahaminya,maka penonton akan tidak dapat menghayati penceritaanya.
        Manakala bagi teater dramatik,elemen-elemen emosi seperti sedih,marah, gembira, dan  sebagainya melalui watak-watak yang ditonjolkan oleh pelakon akan dipaparkan dalam teater jenis ini.Hal ini bertujuan agar penonton dapat merasai emosi-emosi tersebut.Emosi yang disampaikan oleh pelakon dalam sesebuah persembahan akan memberi kesan yang mendalam terhadap  jiwa penonton.Penonton akan terus menggunakan emosi dalam menghayati lakonan tersebut.Watak-watak yang dimainkan pelakon dalam lakonan tersebut akan terus tersemat dalam sanubari penonton.Penonton dapat menghayati lakonan dengan penuh perasaan.Penonton  juga dapat melihat pengakhiran sesuatu persembahan sebagai tanda penamat dalam penceritaan teater tersebut.Penonton akan mengetahui bagaimana kesudahan penceritaan tersebut.Penonton juga dapat mengetahui apa yang berlaku kepada semua watak dalam persembahan tersebut.

 6.0 Kesimpulan
       Secara konklusinya,Bertolt Brecthtian merupakan seorang pelopor yang mahir dalam bidang teater epik. Sepanjang hidupnya, beliau banyak menulis dan mengarahkan pementasan teater.Antara hasil-hasil karya beliau yang terkenal ialah The Caucasian Chalk Circle (Der kaukasische Kreidekreis), The Threepenny Opera (Die Dreigroschenoper), Life of Galileo (Leben des Galilei), Mother Courage and Her Children (Mutter Courage und ihre Kinder) dan The Good Person of Szechwan (Der gute Mensch von Sezuan) (Leach: 2004).Teknik lakonan yang diperkenalkan oleh beliau amat berguna kepada semua golongan yang ingin mempelajari teater epik.Sumbangan beliau yang terbesar dalam bidang teater ialah menghasilkan sebuah teori yang dikenali sebagai Epic Theatre.Sumbangan tersebut amat bermakna kepada semua penggiat teater.Seseorang penggiat teater akan menjadikan teori tersebut sebagai rujukan yang bermakna untuk menghasilkan sebuah persembahan teater epik yang menarik.Teori yang diperkenalkan oleh beliau memberi motivasi kepada sesorang penggiat teater menghasilkan sebuah teater epik yang baik.Hal ini seterusnya akan menarik minat penonton menonton persembahan teater epik.Malahan juga dapat mengubah prespektif negatif masyarakat terhadap teater epik.Melalui pensembahan teater epik juga akan sentiasa menghakis kurangnya minat masyarakat terhadap teater epik.Golongan pelajar juga dapat  menjadikan teknik yang diperkenalkan oleh Bertolt Brecth sebagai rujukan dalam mempelajari teater epik.Hal ini juga mampu menarik minat semua lapisan masyarakat untuk meneroka teater epik dalam kehidupan seharian.

No comments:

Post a Comment