Friday, 10 January 2014

KONSTANTIN STANISLAVSKY (1863-1923)


1.0 Pengenalan
         Tokoh Pengarah dan Asemble Lakonan Realisme iaitu Konstantin Stanislavsky (1863-1923) dilahirkan pada tahun 1863 melalui hasil daripada perkongsian hidup Sergei Vladimirovich Al-Exeyevev (bapanya) dengan seorang pengusaha benang emas dan perak iaitu  Elistaveta Vasilieva Alexeyeva (ibunya) yang juga merupakan seorang pelakon yang lebih dikenali sebagai Marie Valley.Mengikut sejarah peribadinya, semenjak dari kecil lagi  Stanislavsky telah diajar tarian ballet oleh Yekaterina Sanskovskaya iaitu seorang yang mashyur di Russia.Sanskovskaya yang terkenal kerana bakat dramatiknya yang kuat dan minatnya terhadap motivasi psikologi dalam watak yang digambarkan, pergaruh sifatnya telah tersemai ke dalam diri Stanislavsky. Kemudian Stanislavsky diletakkan di bawah pengaruh Mikail Shehepkin, pelakon berbangsa Russia yang terkenal di pertengahan abad ke 19. Shehepkin adalah pelakon pertama  memperkenalkan ‘simplisiti’ dan ‘lifeliness’ ke dalam satu lakonan.Beliau mengajar penuntutnya untuk memerhatikan segala emosi yang diekspresasikan dalam dunia nyata supaya seorang pelakon dapat menyerap ke dalam peranan yang digambarkan.Implikasi melalui pengalaman yang diperolehi dari kedua orang gurunya ini, Stanislavsky sentiasa belajar, memerhati dan menyerap segala pengalaman dan pengetahuannya dalam usahanya mencari kebenaran dalam (inner truth) di atas pentas, kebenaran perasaan dan ekspresi.

         Terdapat empat jenis tahap lakonan mengikut Stanislavski iaitu jenis Lakonan eksploitatif, jenis lakonan Lampau Amatur,Lakonan Mekanikal (Mechanical Acting) dan Lakonan Representational( Representational Acting).Terdapat lapan pendekatan prinsip lakonan Stanislavski iaitu Perkataan Magik “Bagaimana kalau” ( Magic “if”) , Situasi sedia ada (Given Circumstances) , Imiginasi, Penumpuan Pemerhatian(Circle Intension),Kebenaran dan Kepercayaan (Truth and Belief),Hubungan Emosi ataupun spiritual, Tempo dan Ritma, Adaptasi (Penyesuaian) dan Memori Recall.Kesemua prinsip-prinsip dan teknik lakonan yang disarankan oleh Stanislavski ini telah saya praktikkan bermula dari penerimaan skrip sehinggalah kepada pementasan lakonan.

2.0 Prinsip dan Teknik Stanislavski
      Prinsip dan teknik Stanislavski yang pertama ialah  perkataan magik “bagaimana kalau” ( Magic “if”). Secara ringkasnya, magic “If” adalah merupakan satu saranan dan bukanlah melibatkan atau menegaskan sesuatu terhadap apa yang sedia wujud.Pelakon akan mencipta masalah-masalah untuk dirinya dan berusaha untuk menyelesaikannya secara natural ke arah aksi-aksi dalaman dan luaran. Penggunaan magic “if” ini akhirnya akan merangsang kuat kepada imaginasi, pemikiran dan aksi-aksi ke arah logikal.Hal ini bermakna aksi-aksi yang logikal yang ditangani dengan tepat akan merangsangkan emosi dalaman.Setelah saya mendapat skrip persembahan daripada pensyarah,saya cuba menggunakan prinsip dan teknik ini.Saya berusaha untuk memahami jalan cerita secara sepintas lalu sahaja.Saya juga cuba memahami dan menghayati watak dan perwatakan yang saya bawa dalam persembahan ini ketika mempelajari teknik “script reading” dan analisa teks dramatik.Ketika menghafal skrip juga saya menggunakan prinsip ini.Saya berusaha untuk membayangkan saya berada dalam situasi sebenar.Persembahan kami merupakan drama realisme.Saya mendapat dua watak yang berlainan pada dua hari persembahan iaitu watak Rocky dan Musa.Pada hari pertama persembahan saya membawa watak Rocky yang merupakan seorang pramugara.Watak ini seorang lelaki yang pentingkan diri sendiri,pemarah dan sombong.Saya cuba menghayati watak dan perwatakan seorang pramugara.Saya juga membayangkan sekiranya saya berada dalam situasi seorang yang berada dalam situasi ketika marah dan mengamuk.Sebagai contoh,saya terpaksa mengamuk kerana terdapat penghuni lain yang mengambil tempat letak kereta.Watak ini amat bertentangan dengan diri  sebenar saya yang sentiasa tenang dalam apa jua permasalahan yang berlaku.Manakala pada hari kedua persembahan saya membawa watak Musa.Musa merupakan seorang lelaki yang sentiasa tenang dalam apa jua keadaan.Watak musa merupakan seorang lelaki yang bekerja sebagai penjual kereta dan menjadi kegilaan anak gadis di kawasan perumahan itu.Melalui kedua-dua watak ini saya membawa dengan cara tersendiri agar mendapatkan keselesaan dalam lakonan.Oleh itu melalui magic “if “ini saya menggunakannnya sebagai satu saranan dan panduan bagi menghidupkan watak Rocky dan Musa.Sebagai menghayati watak itu,saya cuba membayangkan berada dalam situasi sebenar.

       Prinsip dan teknik Stanislavski yang kedua ialah situasi sedia ada (Given Circumstances).Situasi sedia ada meliputi plot drama,latar tempat dan latar masa berlakunya aksi,kehidupan masyarakat, interpretasi pelakon dan pengarah,props yang digunakan,tatacahaya dan kesan bunyi dalam lakonan.Secara keseluruhannya situasi sedia ada merangkumi apa sahaja yang digunakan pelakon ketika menghasilkan peranan watak yang dibawa.Dalam hubungan ini, Stanislavsky percaya tingkah laku psikologikal dan fizikal seseorang tertakluk kepada pengaruh luaran persekitarannya dan sesuatu aksi itu menjelaskan apa yang dilakukan oleh seseorang pelakon itu di dalam situasi sedia yang tersedia. Sehubungan dengan itu,seseorang pelakon haruslah memberi perhatian dan sentiasa selesa berada dalam persekitaran drama itu.Saya juga cuba menerapkan prinsip dan teknik ini dalam lakonan saya.Sebagai contoh ketika menjalankan teknik menganalisa teks dramatik yang mana saya menganalisis skrip tersebut dalam semua aspek.Antara aspek yang dianalisis dalam skrip tersebut ialah plot drama,latar tempat,latar masa,latar masyarakat,watak dan perwatakan,dan sebagainya.Tujuan menganalisa skrip ini adalah untuk mendapatkan gambaran penuh jalan cerita dan persekitaran berlakunya drama ini.Latar tempat bagi persembahan teater ini ialah kawasan perumahan yang mempunyai kedai makan dan rumah sewa.Prinsip ini juga saya aplikasikan ketika mempelajari teknik latihan ruang dan runthrough lakonan persembahan.Hal ini dimana saya gunakan dalam kedua-dua watak yang saya bawa.Sebagai contoh,watak Rocky dimana saya perlu meghayati watak ketika mengamuk apabila tempat letak kereta saya diambil penghuni lain.Pengaruh persekitaran telah menyebabkan saya tidak dapat mengawal sikap pemarah dengan membuat permasalahan dikawasan perumahan itu.Hal ini berlaku apabila sikap kehidupan masyarakat itu sendiri yang menyebabkan saya dapat membawa watak itu.

        Prinsip dan teknik Stanislavski yang ketiga ialah imaginasi.Menurut Stanislavski , imaginasi dilaksanakan kerana penulis skrip drama kurang memperjelaskan masa lalu dan masa depan watak-wataknya dan kurang memberi perincian kehidupan masa kini watak-watak tersebut.Cara imaginasi ini mampu membantu seseorang pelakon menghayati wataknya dari awal hingga akhir di dalam pemikirannya.Secara ringkasnya, sekiranya pelakon mempraktikkan latihan daya imaginasinya, mereka akan menemui makna yang menarik disebalik perkataan yang terucap. Hal ini seterusnya akan membuatkan intonasinya juga menjadi lebih menarik.Hal ini tidak boleh dipaksa tetapi boleh diberikan panduan.Imaginasi dalaman pelakon juga mestilah dapat ditunjukkan oleh aksi fizikal luaran.Prinsip dan teknik  ini juga saya terapkan didalam lakonan saya.Hal ini dimana saya gunakan ketika membuat analisa teks dramatik,pemerhatian watak dan latihan pengucapan dialog.Semasa menganalisis skrip tersebut,saya cuba memahami lebih mendalam kedua-dua watak yang saya akan bawa.Saya juga membuat pemerhatian sebenar bagaimana cara percakapan,berjalan dan pemakaian seorang pramugara sebagai watak rocky.Ketika membuat latihan lakonan juga saya cuba menginterpretasikan dialog dengan cara tersendiri.Menurut pensyarah saya,lakonan perlulah selaras dengan perwatakan yang dibawa.Hal ini dimana saya perlu melontarkan dialog dengan memahami setiap perkatan yang dilontarkan.Hal ini bertujuan untuk membolehkan saya memahami dan menghayati watak tersebut dengan baik.Sebagai contoh watak Rocky di mana saya perlu berimaginasi seorang pramugara yang sangat pentingkan diri sendiri dan pemarah.Manakala bagi watak Musa saya perlu membayangkan seorang lelaki yang mempunyai perwatakan yang baik dan amat disenangi masyarakat sekeliling.Saya juga perlu memainkan watak seorang lelaki yang kacak dan digilai anak gadis dikawasan perumahan tersebut.Saya turut membawa watak Musa dengan cara tersendiri kerana merupakan cara sendiri saya berimaginasi.

       Prinsip dan teknik Stanislavski yang keempat ialah penumpuan pemerhatian(Circle Intension). Menurut Stanislavsky, beliau yakin bahawa tumpuan pemerhatian sepenuhnya yang diamalkan oleh para pelakon merupakan kunci untuk mencapai suasana kreatif di atas pentas.Menurut beliau lagi, seseorang pelakon haruslah memberikan sepenuhnya tumpuan perhatiannya kepada objek-objek pentas untuk menghindarkan faktor-faktor gangguan di atas pentas.Walau bagaimanapun seseorang pelakon itu tidak semestinya melupakan penontonnya. Stanislavsky percaya sekiranya pelakon itu cuba merasakan dirinya berada  bersendirian di atas pentas, yakni tidak nampak sesiapa atau mendengar apa-apa di kalangan penonton, ia adalah bercanggah dengan seni teater (the art of theatre).Oleh demikian, hal ini tidak mustahil direalisasikan jikalau pelakon itu mampu memberi tumpuan sepenuhnya terhadap aksi fizikal dan terhadap ke semua yang mampu diimiginasinya di sekitarnya.Prinsip dan teknik ini sering saya gunakan ketika membuat latihan.Sebagai contoh ketika mempelajari teknik bloking.Hal ini dimana pengarah menegur pelakon yang blokingnnya tidak betul.Kami dikehendaki memperbaiki bloking yang salah.Hal ini dimana saya sendiri yang sering mengalami masalah bloking.Kami juga perlu sentiasa memberi perhatian kepada pelakon lain apabila pelakon lain melontarkan dialog.Walaupun pada katika itu,saya tidak mempunyai dialog.Saya perlu mendengar dialog orang lain.Hal ini dimana saya gunakan ketika membawa watak Musa.Kami juga dinasihati agar tidak terpengaruh dengan penonton.Pada hari pertama persembahan,saya yang membawa watak Rocky tidak dapat memberi perhatian sepenuhnya.Hal ini kerana saya terlalu terikut dengan gelak tawa penonton dan lakonan pelakon lain yang kadang-kadang menganggu perhatian saya.Penumpuan perhatian dalam lakonan amat penting kepada pelakon sendiri kerana tumpuan yang baik akan melancarkan persembahan.Pemerhatian dalam lakonan perlulah sepenuh hati.Pemerhatian  juga mestilah ada objek tertentu sebagai prop.Malahan juga,pelakon jangan memerhati benda yang tidak perlu diberikan perhatian.Hal ini seterusnya  boleh menganggu lakonan.

        Prinsip dan teknik Stanislavski yang kelima ialah kebenaran dan kepercayaan (Truth and Belief).Menurut Stanislavski,kebenaran di atas pentas adalah berbeza dengan kebenaran di dalam sesebuah kehidupan.Di atas pentas drama,  tiada sebarang kebenaran fakta atau peristiwa-peristiwa kerana semuanya adalah rekaan. Sehubungan itu dalam  mengekalkan daya mempercayai di atas pentas, seseorang pelakon itu tidak perlulah mengamalkan self-hypnosis (daya pukau) atau memaksa diri mereka memasuki ruang halusinasi. Oleh itu,  kepercayaan bermakna seseorang pelakon itu mengandaikan (assume) bahawa benda-benda atau manusia seolah-olahnya mereka (benda dan manusia) dan akhirnya apa yang dikehendakinya akan juga menyamai apa yang dipercayai atau dirasai oleh penonton.Prinsip dan teknik ini juga saya gunakan dalam persembahan.Hal ini dimana saya gunakan ketika membuat latihan lakonan.Sepanjang lakonan,saya perlu mencari pasangan dalaman terhadap setiap perbuatan yang ada dalam keseluruhan lakonan.Perkara ini saya gunakan semasa membawa watak Musa.Semasa berlakunya pelbagai konflik dan masalah di dalam drama ini,saya sebagai jiran tetangga akan sentiasa berhubung dengan jiran lain.Saya juga perlu meleraikan pergaduhan yang berlaku di antara Budin dan Jay Jay.Semasa membawa watak ini juga saya perlu memberi perhatian kepada setiap perbuatan yang dilakonkan oleh pelakon lain.Sebagai contoh saya perlu mendengar apa permasalahan yang berlaku dikawasan perumahan itu.Saya perlu mendengar dan bukannya berpura-pura bercakap dan tidak membuat tahu terhadap pelakon lain.Saya juga perlu melihat dan bukan pura-pura melihat.Sebagai pelakon,saya perlu melihat segala adegan yang dipersembahkan diatas pentas.Malahan juga sebagai pelakon perlulah bercakap dan bukan sekadar membaca dialog sahaja.Penghayatan dalam kedua-dua watak perlulah dirasakan dengan sepenuhnya.Bukan sekadar melontarkan dialog yang dihafal sahaja tetapi perlu sentiasa merasakan perasaan dan menjiwai watak tersebut dengan sepenuhnya.

       Prinsip dan teknik Stanislavski yang keenam ialah hubungan emosi ataupun spiritual.Menurut Stanislavski,seseorang pelakon tersebut haruslah menghayati segala apa yang diperkatakan oleh pelakon lain.Hal ini dapat dilakukan melalui perkataan-perkataan dialog yang dilontarkan oleh mereka, melalui aksi-aksi mereka dan melalui pemikiran-pemikiran mereka seperti pertama kali berlakon.Semasa cuba mempengaruhi pelakon lain,pelakon tersebut perlulah cuba mencapai kesan fizikal seperti ekspresi senyuman.Hal ini bermakna pelakon lain akan mendengar dan memahami apa yang seseorang pelakon itu katakan kepadanya.Hal ini akan mewujudkan proses saling pengaruh-mempergaruhi dalam kalangan para pelakon tersebut sewaktu adegan drama dilangsungkan.Prinsip dan teknik ini juga telah saya gunakan dalam persembahan.Saya menggunakan prinsip ini ketika membuat latihan pocket serta latihan ruang dan runthrough lakonan persembahan.Semasa membuat latihan pocket dimana pensyarah saya memberi latihan kepada bahagian tertantu sahaja.Sebagai contoh,watak Rocky yang mana muncul pada babak 3 dan 4 sahaja.Saya perlu bermain dengan emosi ketika marah dan mengamuk.Saya perlu menjerit dan memarahi Lily yang mengambil tempat letak kereta saya.Saya juga perlu mempertahankan hak sebagai penyewa disitu di mana saya perlu berebut tempat letak kereta tersebut.Manakala bagi watak Musa,saya perlu mengawal emosi dan mententeramkan emosi pelakon lain ketika berlaku suatu konflik masyarakat sekeliling.Ekspresi emosi perlulah diselarikan dengan pergerakan fizikal.Sebagai contoh,watak Rocky dimana saya perlu marah dengan emosi yang tidak stabil.Saya juga perlu mendengar nasihat Pak Hassan yang cuba meleraikan pertengkaran antara watak Rocky dan Lily.Setiap perkataaan yang saya lontarkan perlulah seiring dengan pergerakan fizikal dan mental saya.

        Prinsip dan teknik Stanislavski yang ketujuh ialah tempo dan ritma.Menurut Stanislavsky, tempo dan ritma merupakan syarat penting untuk menghasilkan kebenaran dan kemantapan dalam melaksanakan aksi-aksi fizikal.Beliau berpendapat di dalam kehidupan setiap minit mempunyai tempo(kelajuan) dan ritma (intensiti pengalaman yang berubah-ubah) baik di dalam atau diluar kita.Secara ringkasnya, Stanislavsky menjelaskan di dalam diri individu itu, terdapat ritma yang mempunyai kebenaran yang sebenar.Prinsip dan teknik ini juga saya gunakan dalam latihan lakonan.Sebagai contoh watak Rocky dimana saya perlu mengawal suara ketika marah.Walaupun ketika marah,setiap dialog yang dilontarkan perlulah jelas dan difahami penonton.Saya perlu menjaga tempo  dan ritma.Tenaga yang dikeluarkan perlulah sentiasa meningkat dan bukannya semakin menurun.Oleh itu sya perlu menjaga tempo agar tidak hilang maksud dan penyampaian dialog.Hal ini akan menggangu pelakon lain untuk berdialog.Malahan juga akan menganggu persembahan saya.Sebagai contoh ketika membuat latihan akhir dimana saya perlu mengawal tempo agar tidak terlalu laju ketika melontarkan dialog.Dialog yang dilontarkan dengan tidak jelas dan laju akan menyebabkan penonton dan pelakon lain tidak memahami apa dialog yang saya lontarkan.Hal ini seterusnya akan mengganggu perjalanan persembahan dan memberi kesan kepada perhatian penonton.Penonton tidak dapat memahami dialog yang dilontarkan oleh pelakon.Hal ini akan menyebabkan penonton berasa bosan dan tertnya-tanya dengan lakonan sebagitu.

        Prinsip dan teknik Stanislavski yang kelapan ialah adaptasi (Penyesuaian).Menurut Stanislavsky, adaptasi merupakan kaedah untuk mengatasi halangan fizikal di dalam usaha untuk mencapai matlamat.Stanislavsky menegaskan apabila seseorang pelakon itu mempunyai matlamat di dalam mindanya dan setelah mentafsirkan individu-individu yang akan dihadapinya,seseorang pelakon itu haruslah memikirkan cara mengadaptasi ataupun menyesuaikan diri dalam persembahan.Prinsip dan teknik ini juga turut saya gunakan dalam memainkan kedua-dua watak tersebut.Hal ini bertujuan untuk mrmberikan keselesaan kepada diri saya untuk berlakon dengan lebih baik.Saya menggunakan prinsip dan teknik  ini ketika membuat latihan bloking,latihan ruang dan runthrough lakonan persembahan serta lakonan akhir.Semasa membuat latihan bloking,saya akan menyesuaikan diri dengan persekitaran dan situasi lakonan.Blocking yang betul tidak akan menganggu seseorang pelakon menyesuaikan diri dengan lakonannya.Sebagai contoh ketika saya membawa watak Rocky pada hari pertama persembahan.Saya perlu bijak menyesuaikan diri dengan prop yang ada diatas pentas ketika membuat adegan mengamuk akibat tempat letak kereta diambil penyewa lain.Saya juga perlu menyesuaikan diri untuk menggunakan keseluruhan ruang di kawasan perumahan tersebut.Saya juga cuba menyesuaikan diri ketika membawa watak Musa pada hari kedua persembahan.Hal ini dimana saya perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran kawasan perumahan yang penuh dengan konflik kehidupan bermasyarakat.Saya sebagai jiran tertangga perlulah menyesuaikan diri dengan  konflik yang berlaku.Sebagai jiran,saya perlu bijak menyesuaikan diri dengan segala konflik yang berlaku dalam sesuatu permasalahan itu.Sebagai contoh,semasa berlaku pergaduhan diantara Budin dan Jay Jay,saya perlu mengelak prop meja makan untuk meleraikan pergaduhan tesebut.Melalui cara itu saya dapat mengatasi halangan fizikal supaya tidak menganggu persembahan.Hal ini jelas menunjukkan bahawa halangan fizikal yang ada diatas pentas tidak boleh dijadikan alasan kepada saya untuk menyesuaikan diri dengan situasi tersebut.Situasi tersebut juga berlaku semasa pergaduhan diantara Zulkifli dan Pak Hassan.Kami sebagai jiran tetangga perlu bijak menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut.Hal ini juga sama etikka latihan bloking diman saya juga saya perlu cuba mendapatkan bloking yang betul agar tidak tenggelam dalam persembahan tersebut.Saya perlu sentiasa mendapatkan bloking yang betul ketika berlakon.Sebagai contoh ketika memainkan watak Musa pada hari kedua.Hal ini dimana saya perlu mendapatkan bloking yang betul ketika berada dalam situasi yang adanya watak utama.Walaupun pada dasarnya saya tidak mempunyai dialog.Saya perlu bijak mendapatkan dan menyesuaikan diri dengan bloking yang dilakukan pelakon lain.Hal ini dilakukan agar saya tidak terus tenggelam dalam lakonan tersebut.

        Prinsip dan teknik Stanislavski yang kesembilan ialah memori recall.Menurut Stanislavsky pengalaman seseorang pelakon di atas pentas berbeza dengan pengalaman di dalam kehidupan mereka secara realiti. Perbezaannya berdasarkan hakikat bahawa pelakon berada di atas pentas bertindak sebagai watak dan juga pelakon yang mencipta watak. Pengalaman pelakon dengan wataknya saling mempergaruhi di antara satu sama lain. Stanislansky juga menjelaskan bahawa setiap pelakon perlu tahu mengenai perbezaan diantara pengalaman hidup yang sebenar dan pengalaman di atas pentas. Prinsip dan teknik  ini juga saya gunakan dalam mendapatkan persembahan yang baik.Hal ini kerana pengalaman seseorang secara realiti dapat diterapkan dalam lakonan.Walaupun lakonan persembahan sekadar kehidupan lakonan sahaja,namun secara realitinya pelakon perlulah menghayati pengalaman tersebut.Hal ini juga kerana saya sekadar memainkan watak diatas pentas sahaja.Dalam dunia realiti,watak dan perwatakan saya adalah bertentangan dengan watak dalam lakonan.Sebagai contoh watak Rocky,dimana diluar lakonan saya seorang yang begitu tenang dan tidak suka marah.Saya akan cuba membawa watak tersebut dengan baik walaupun bertentangan dengan diri saya.Saya juga cuba membawa watak tersebut dengan cara tersendrir.Mengintrepretasikan watak cara tersendiri adalah lebih baik daripada berusaha berpuara-pura memainkan watak tersebut.Namun cara tersendiri yang saya bawa perlulah selaras dengan jalan cerita tersebut.Pengalaman melakonkan watak seperti ini membolehkan saya menjadi lebih matang dan bersikap terbuka dalam kehidupan bermasyarakat.Hal ini juga adalah sama seperti watak Musa yang saya mainkan pada hari kedua.Hal ini dimana saya perlu membayangkan kehidupan masyarakat di kawasan perumahan tersebut.Walaupun secara realitinya saya tinggal di kawasan kampong sahaja.Semua konflik seperti itu pada dasarnya memang sering wujud dalam kehidupan bermasyarakat.Namun ketika membuat lakonan di atas pentas,saya perlu cuba menyelami untuk menghayati kehidupan bermasyarakat seperti dalam lakonan ini.Pengalaman di dunia reality dapat diterapkan dalam lakonan.Walaupun pada dasarnya ia hanya lakonan semata-mata.

3.0 Kesimpulan
        Secara konklusinya,prinsip dan teknik yang diperkenalkan oleh Konstantin Stanislavsky merupakan teknik yang menyeluruh.Teknik ini amat berguna kepada semua golongan yang melibatkan diri dalam bidang lakonan.Teknik lakonan yang diperkenalkan oleh beliau amat berguna kepada semua golongan yang ingin mempelajari lakonan.Seseorang pelakon teater akan menjadikan prinsip dan teknik tersebut sebagai rujukan yang bermakna untuk menghasilkan sebuah persembahan teater yang menarik dan baik.Golongan pelajar juga dapat  menjadikan prinsip dan  teknik yang diperkenalkan oleh Konstantin Stanislavsky sebagai rujukan dalam mempelajari persembahan teater.

1 comment:

  1. Casino.com Archives - ScoopGo
    Casino.com Archives - ScoopGo.com's collection filmfileeurope.com of online gri-go.com casino and sports 바카라 betting tips, casino games, video slots, live https://deccasino.com/review/merit-casino/ dealer games and more!

    ReplyDelete